Salvia (Salie) boter



Heb je weleens veel of overgebleven kruiden waar je niet meteen weet wat je er nu mee moet doen.  Ik vind Salie heerlijk bij vlees maar past uitstekend ook bij pasta's of door een saus heen. Nu heb ik deze in mijn tuin staan en zijn ze de bloempot vol aan het groeien en heb je eigenlijk teveel, maar van de winter heb je niks en kan ik ze weer kopen in de winkels maar de smaak merk ik is dan niet meer zo goed en voor een paar takjes betaal je al de hoofdprijs.
Zo maak ik nu mijn voorraad voor de winter en weet mijn man ook precies hoeveel hij moet gebruikten als die gaat koken,  vriezer open, portie pakken, pan in, pasta in en klaar is kees.
P.s. voordeel van geklaarde boter is dat deze niet meer verbrand. Ook handig als je niet wil dat je vlees zwart aanbakt.

1 pakje biologische roomboter
Flinke bos Salvia(Salie) bladeren
IJsblokjes houder 

Smelt de boter in de pan. Voeg de fijngesneden Salie toe en bak op een laag vuurtje 10 minuutjes tot de smaak door de boter heen trekt.
Zo ontstaat geklaarde boter met een fijne smaak van je toegevoegde kruiden. 
Verdeel de gesmolten boter met of zonder kruiden in de ijsblokjes houder. Zet in de koelkast voor een nachtje tot deze weer verhard is. Volgende dag knijp je ze allemaal uit en bewaar je ze in de vriezer in een zip zakje. Zo heb je exacte porties voor het bakken van groenten, vlees of pasta. 


Reacties


  1. Leuk idee maar dit is geen geklaarde boter.
    Geklaarde boter ontstaat door de eiwitten uit de boter te halen.
    Je kunt dit doen door de boter te laten smelten en er daarna de witte vlokken er te scheppen, dit zijn de eiwitten, deze verbranden door verhitting.
    Wat je nu overhoudt is geklaarde boter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik keek er ook al vreemd van op.

      Verwijderen

Een reactie posten